onsdag 3 december 2008

"Tacksägelsedagen"

Tidigare publicerad: 2007-10-13

Luk 17:11-19
Tio spetälska botas

På söndag är det Tacksägelsedagen. Den här texten ”De tio spetälska botas” visar prov på både tacksamhet och otacksamhet. Jag kan inte låta bli att som Jesus undra varför inte de andra kom tillbaka och tackade.

Tänkte de att de säkert hade blivit friska i vilket fall som helst? Att de faktiskt förtjänade att bli friska?

Ofta är det först när människor drabbas oerhört hårt och nästan allt tas ifrån dem som de vaknar upp och känner tacksamhet. Att drabbas av en svår sjukdom kan förändra en människas liv, så att man äntligen börjar värdesätta livet.

Vårt ego sysselsätter sig ofta med att fokusera på det vi inte har. Vårt ego känner avundsjuka och svartsjuka gentemot andra människor som verkar mer lyckligt lottade.

Jag tror att vi har utrustats med olika gåvor av en orsak och att det är först när vi kan känna tacksamhet över att vi är de vi är som vi kan blomstra, växa och ge frukt.

Egot sätter många käppar i hjulet och om vi istället kan se alla människor som olika funktioner i en och samma kropp tror jag livet fungerar mer som det var tänkt. Om vi slutar se på oss själva som individer separerade från den övriga skapelsen finns inte längre någon anledning till avund och svartsjuka.

Jag tror på medvetenheten om helheten. Egot har egentligen ingen egen existens. Den är mer som en parasit som tar oss i besittning och suger näring ur oss.

Tacksamhet är något vi alla har tillgång till. Vi kan uppleva tacksamhetens oerhörda lyckorus Nu. Varför vänta med att upptäcka dess kraft tills du nästan mist livet?

Tycker du att du inte har något att känna dig tacksam över? Ta i så fall en promenad och befria dig från egots negativa påverkan en stund. Upplev allting runt omkring med dina sinnen. Lyssna, se, smaka, hör och känn. Känn den totala närvaron i din kropp och försvinn inte iväg i tankarna. Var här och Nu.

För mig är det omöjligt att inte känna tacksamhet i sådana stunder, jag blir upp över öronen förälskad i Livet!
Livet som finns inom mig och runt omkring mig, i allt och i alla! Tack!

Inga kommentarer: