tisdag 2 december 2008

"Friheten i Kristus"

Mark 7:31-37 (Tidigare publicerat 2008-08-07)

I den här texten botas en döv man. Det enda Jesus säger är: "Effata!" (det betyder: Öppna dig!). Eftersom jag försöker utgå enbart från det Jesus säger när jag läser evangelierna så kändes den här texten lite tunn vid första anblicken. Vad Jesus gör är naturligtvis också viktigt att titta på. Han tog den döve mannen avsides stack fingrarna i hans öron och spottade och rörde vid hans tunga. Sedan såg han upp mot himlen och andades djupt och sa ”Öppna dig!”.

När jag var 18 år gick jag en ledarlinje på Södra Vätterbygdens folkhögskola. Det ingick en del bibelkunskap i undervisningen. Vår lärare var en väldigt trevlig sådan och det diskuterades en hel del i ämnet.

Jag minns att jag kände mig rätt tillplattad efter en av dessa diskussioner, inte av läraren men av de andra elevernas sätt att tolka bibeln. Diskussionen gällde sex utanför äktenskapet, vilket jag verkade vara den enda som hade erfarenhet av i vår lilla grupp. Nåja jag blev väl inte stenad direkt men jag kände mig ändå rätt dömd av de andras åsikter.

På rasten tror jag min lärare märkte av min nedstämdhet för när han gick förbi mig där jag stod djupt försjunken i tankar, passade han på att sticka in sitt lillfinger i mitt öra. Jag vaknar överraskad till liv med ett litet utrop. Han skrattade åt min reaktion och sa: -Visst är det äckligt.

Visst känns det mycket underligt när någon sticker in fingrarna i öronen på en, men det är åtminstone en biblisk handling enligt den här texten. Jag är glad att han inte spottade på mig också.

Jag var i alla fall fullständigt tillbaka i nuet och bubblade av skratt över den oförutsägbara handlingen. Befriad från tanken på evig fördömelse och upprättad av en lärare som inte hade för avsikt att kasta den första stenen. Jag kan öppna mig. Jag är fri.

Inga kommentarer: