tisdag 2 december 2008

"Sanningens ande"

Matt 7:15-21 (Tidigare publicerat 2008-07-13)

I den här texten varnar Jesus för falska profeter. Det är på frukten som vi känner igen vad som är sant eller falskt.

Inte alla som säger ”Herre, herre” till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja, säger Jesus.

Om himmelriket är det inre tillstånd av glädje och frid som jag upplever att det är, så är det i de stunder då jag följer Jesus relativt enkla tips på förhållningssätt som jag kan vara i himmelriket.

De stunder då jag kan vara som ett mycket litet barn utan att bedöma eller döma min omgivning, mina medmänniskor eller mig själv. De stunder då tankebruset tystnar, orosmolnen skingras och mina sinnens skärpa förstärks så att allt blir tydligt för mig.

Medvetenheten om helheten och alltings samband blir då så uppenbar. I varandet är jag kärlek och ljus. Varandet är vägen, sanningen och livet. Att vara i och känna den villkorslösa kärleken som innefattar allt och alla är himmelriket för mig.

Ser man himmelriket som en plats man kommer till om man varit tillräckligt god i jordelivet kan det naturligtvis finnas många åsikter om vad som är rätt och fel, sant eller falskt.

Är himmelriket ett tillstånd, kan vi själva enkelt känna igen vad som är sant eller falskt på frukten det bär med sig inom oss själva.

Vi kan själva pröva och se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Vissa saker och upplevelser kanske roar oss tillfälligt men det kanske inte ger den djupare glädje och frid som vi längtar efter.

Sanningens ande är dagens gudstjänsttema och i anden kan vi uppleva vad som är sant eller falskt inom oss själva, vad som är sant eller falskt för en annan människa är inte min uppgift att bedöma.

Inga kommentarer: