tisdag 2 december 2008

"Kallelsen till Guds rike"

Luk 14:15-24 (Tidigare publicerat 2008-05-30)

I den här texten berättar Jesus liknelsen om festen. Om hur alla de inbjudna gästerna hade olika ursäkter för att inte komma och hur mannen då bjöd in stadens alla fattiga, krymplingar, blinda och lytta istället.

”Välkomna allt är färdigt” Hör jag blommorna och träden ropa, så fort jag sticker näsan utanför dörren. Med lust och fägring stor inbjuds vi till himmelriket i varje ögonblick. Var vi än befinner oss i livet, kan vi vara i Guds rike här och nu.

Klädseln är valfri och det är gratis entré. Vad väntar vi på? Låt oss mötas på festen!

Mitt i det pulserande folkhavet i vår huvudstad står jag och upplever festen. Tunnelbanans skrikande bromsar blir till fågelsång. Mångfalden i folkvimlet blir till en blomstrande äng och jag gläds över skönheten hos var och en och ibland möter jag Gud ansikte mot ansikte i någons blick.

Idag är festandet av ett annat slag. Ett möte med solens värmande strålar som hett kysser min hud och påminner mig om sin villkorslösa kärlek. Syrenen sträcker sig mot mig och jag kan känna hur den slösat med den dyrbara parfymen för att hylla detta speciella tillfälle, ögonblicket då vi möts i tacksamhet av att närvara vid festligheterna. En orgie av givande och tagande i allt som är.

Finns det viktigare saker att göra? Bli president eller filmstjärna? Är somliga gäster finare och bättre än andra?

På den här festen imponerar inga tjusiga titlar och prestationer, allt sånt får man hänga av sig i garderoben. Vi möts i samma öppna mottagande tillstånd av nakenhet som vi en gång föddes.

”Välkomna allt är färdigt!”

Inga kommentarer: