måndag 1 december 2008

"Bana väg för Herren"

Matt 11:2-11 (Tidigare publicerad 2007-12-14)

”Bereden väg för Herran! Berg sjunken djup stån opp!” så börjar en av adventspsalmerna som jag som barn lärde mig. Tyvärr är det så med mig att sånger som jag lärt mig innan jag behärskade språket, är mest ljud och jag har svårt att ta till mig texten. Jag ska villigt erkänna att jag inte vet vad som menas med ”Berg sjunken djup stån opp” Jag gissar att det är någon gammal profetia som uppfylls genom Jesus ankomst eller beräknade nedkomst om man så vill.

Ni får ursäkta min okunnighet, men mina tolkningar gäller Jesus ord och minns att jag är en ”hedning” blott.
”Hosianna Davids son” sjunger man också och betonar att Jesus är av Davids släkt, men hur kan han vara släkt med David om inte Josef dög till att vara hans far? Släktleden brukade väl räknas på männens sida antar jag? Det här med att Maria skulle vara oskuld tycker jag personligen framstår som en tydlig efterkonstruktion av kyrkans män.

Jesus undviker på ett bra sätt att besvara frågan från Johannes i ovanstående text. Jesus utnämner inte sig själv till att vara den judarna väntar på, utan låter honom bedöma själv utifrån vad hans lärjungar kan berätta att de sett och hört.

Någon ära för egen del är Jesus inte ute efter utan det han ser som störst är att tjäna andra.

Att bereda väg för Guds rike innebär för mig:
Att tillåta sig att användas av det universella varandet inom oss.
Att vara ett redskap som Gud kan använda.
Att vara ett instrument Gud kan spela på.
Att överlämna sig i tillit och stå till förfogande i ett högre syfte.

Jesus bereder väg för Guds rike och tillskriver inte sig själv äran. Gud verkar genom honom.
Jesus är en förebild. Gud kan även verka genom oss när vi är öppna för den möjligheten.

Jag tror på möjligheten!

3 kommentarer:

Anonym sa...

lite sent att svara men jag tycker väl att Berg sjunken djup, stån opp är en rätt tydlig bild? Man uppmanar bergen att sjunka ner och djupen att höja sig så att det blir plan mark, så att man kommer fram helt enkelt; man banar väg.

Anonym sa...

satte kommat fel, sorry!

Filosofia sa...

Ja självklart! tack o ursäkta att jag inte sett din kommentar tidigare...men det är väl aldrig försent att kommentera tänker jag..så länge texten finns här.