tisdag 2 december 2008

"Att inte döma"

Matt 7:1-5 (Tidigare publicerat 2008-06-13)
Döm inte, så blir ni inte dömda, säger Jesus i den här texten.

Vad härligt befriande det är att umgås med människor som inte har behov av att placera in sina medmänniskor i olika fack. Många gånger tror vi oss veta vilken typ av människa vi har att göra med, bara genom att ta reda på yrkesroll, politisk hemvist, religionstillhörighet eller nationalitet.

En verklig gåva är det att möta människor som ger utrymme för mig att bara vara den jag är och som inte lägger så stort värde vid de yttre omständigheterna. Människor som inte låter sig imponeras eller luras av de roller vi dagligen spelar i olika sammanhang.

Jesus säger att det är med den dom som vi dömer andra som vi själva blir dömda. Gud dömer oss inte, men tyvärr har vi själva ofta ett stort behov av att döma båda oss själva och andra. Vi sneglar på grannen och jämför prestationer med varandra, vi låter expertisen tala om för oss vad som är bra och vad som är dåligt.

Vår dom över oss själva slår ofta väldigt hårt och kan få oss att känna att vi är totalt värdelösa.
Medvetenheten om användaren inom oss, livsanden inom oss, förändrar perspektivet på tillvaron.

Den del inom oss som har behov av att döma tillhör det förgängliga i den mänskliga konstruktionen, som jag tror bryts ner när kroppen dör. Användaren inom oss tillhör det gudomliga varandet som bara Är.

Hur användarvänliga vi är som människor tror jag vi bestämmer själva, men så länge vi är omedvetna om att vi har ett val kan vi motarbeta och förtrycka oss själva och andra i väldigt stor utsträckning.

Även när vi blivit medvetna om den gudomliga närvaron inom oss, krånglar vi och fungerar inte alltid som vi skulle önska. Även om vi känner att vi misslyckas, så finns ingen anledning att döma och straffa oss själva eller andra för det. Vad vi behöver då är tröst, förlåtelse och förståelse. Det är sånt som användaren kan ge oss om vi väljer att uppleva världen genom det gudomliga perspektivet.

Att få vila, vara och vaggas i den villkorslösa kärlekens famn gör mig hel!
Jag tror på medvetenheten om helheten.
Jag tror på möjligheten!

Inga kommentarer: