måndag 1 december 2008

"Kampen mot ondskan"

Mark 5:24-34 (Tidigare publicerad 2008-02-25)

Gårdagens gudstjänsttema var ”Kampen mot ondskan”. Det kändes inte så värst inspirerande så det blev inte av att jag skrev något igår. Eftersom jag satt upp som mål att gå igenom hela kyrkoåret så sitter jag ändå här nu.

Det här är ju ännu en text som visar på hur människors tro kan fungera som helande kraft och det har jag ju redan skrivit om. Stackars predikanter som söndag efter söndag ska komma med nya infallsvinklar med snarlika texter som utgångspunkt.

Jag tror överhuvudtaget inte på ondskan. I en del texter står det ju att människor är besatta av onda andar. En del menar även att sjukdom är djävulens verk.

Jag tror inte på det onda som någon kraft, men visst kan det onda sätta sig i kroppen på oss av olika anledningar, men då mer i parasitform. Sjukdom och ond bråd död behöver inte nödvändigtvis enbart vara av ondo.

En sjukdom eller någons död kan hjälpa oss att få upp ögonen för vad som är viktigt. Jesus själv dog ju på ett vedervärdigt sätt och inte helt förgäves med dagens perspektiv.

Jag tror att kärlekens kraft är allenarådande. Det som kan tyckas motarbeta oss och trycka ner oss är rena rama hjärnspöken. Destruktiva tankar som får oss att bli rädda, oroliga och misstänksamma.

Allt är skapat gott! Livet vill oss bara gott!
Vi besitter alla Kärlekens kraft, som har förmåga att förflytta berg. Förflytta de hinder som våra negativa tankar kan ställa i vår väg.

Du människa! Du är helt fantastisk! Du har oändliga möjligheter!

Inga kommentarer: