tisdag 2 december 2008

"Rik inför Gud"

(Tidigare publicerad: 2007-09-28)

Här fortsätter en ”hednings” tankar kring kommande söndags predikotext. Mina associationer till dessa bibelverser får mig att börja sjunga.

Matt 6:19-24

I kören jag börjat sjunga i brukar vi ofta avsluta med en ”heartdance”. Om ni undrar över varför det smyger sig in engelska uttryck så beror det på att körledaren är amerikan. ”Heartdance” går till så att man möter varje deltagare i en slags ringdans, där man ser in i den andres ögon och sjunger direkt till den personen och tar emot den andre personens sång.

När det gäller Jesus ord om Skatter i himlen associerade jag till den första av dessa ”heartdance”-sånger som jag fick lära mig. Texten lyder: Himlen finns inom mig, skatten finns inom mig, Gud Är i mig. Himlen finns inom dig, skatten finns inom dig, Gud Är i dig.

Det Jesus säger om att kroppens lampa är ögat får mig att börja sjunga på den andra ”heartdance”-sången, texten lyder: Du är här, du är mig så kär, jag ser himlen i dina ögon.

När vi bekräftat alla på detta sätt ställer vi oss tätt tillsammans i en ring och håller om varandra, blundar och andas. Sen ser vi på varandra. Alla fullkomligt strålar och är så fantastiskt vackra! Att få bli sedd av Gud genom en annan människa och att se på andra genom Guds ögon är för mig ett sätt att vara i himmelriket.

Märkligt egentligen att vi i västvärlden har ett så kommersiellt och materialistiskt samhälle. Här i västvärlden är ju kristendomen som mest utbredd. Jesus återkommer ofta till hur viktigt det är att inte fästa sig för mycket vid prylar. Ju mer man har, ju mer tror man sig behöva verkar det som.

Girigheten kan vara mycket nedbrytande, tänk bara på hur det gick för Gollum i Tolkiens: Sagan om de två tornen. Gollum är visserligen en fiktiv figur ur en sedelärande saga, men han får duga som avskräckande exempel eftersom jag ogärna går till personangrepp i min blogg.

Inga kommentarer: