tisdag 2 december 2008

"Sänd mig"

Luk 5:1-11 (Tidigare publicerat 2008-06-22)

I den här texten uppmanar Jesus fiskarna att ro ut på djupt vatten och lägga ut näten där. Det resulterade i en så stor fiskfångst att fiskarna greps av bävan och Simon ber Jesus att lämna honom, men Jesus säger att de inte ska vara rädda, utan istället börja fånga människor. De lämnar allt och följer Jesus.

Min äldsta son fick en bibel i skolan. Den var skänkt av Gideoniterna som är en internationell kristen organisation med uppgift är att sprida biblar. När jag bläddrade lite i den lade jag märke till att de ord som var sagda av Jesus var tryckta med röda bokstäver. I de fyra evangelierna i nya testamentet är Jesus ord snarlikt återgivna men upplevelsen av Jesus är färgad av författarnas språk, personlighet och bakgrund.

När man som jag enbart tittar på vad Jesus säger upptäcker man att budskapet som Jesus vill förmedla lätt skulle rymmas i en mycket tunn bok. Jesus budskap är enkelt och kortfattat.

Mänskligheten har under historiens gång krånglat till och förvanskat budskapet och lyckats vända och vrida på det så att det många gånger kommit att tjäna egoistiska syften och man har använt det för att utöva makt och kontroll över människor.

Den kristna församlingen har splittrats om och om igen då man inte kunnat enas i olika frågor utan tolkat saker olika. Idag har jag förstått att många inom olika kyrkor och trosinriktningar avstår från att ta upp saker till diskussion inom den egna församlingen, när det gäller sånt som ifrågasätter vikten vid att hålla fast vid uppfattningar som gjort att de generationer tillbaka skilts åt.

Genom att behålla vad vi innerst inne upplever som viktigast för oss själva, anser jag att vi behåller kärleken för oss själva. Genom att inte ifrågasätta gamla traditioner inom kristendomen som faktiskt fördömer andra människors relation till Gud, stänger vi människor ute från en gemenskap som sägs vara baserad på kärlek till medmänniskor.

När jag läser dagens text, så grips jag av en oerhörd lust att vara där. Vilket äventyr att vara en av dem som bara lämnade allt för att leva för dagen i tillit och kärlek, få vara där lyssna och dela gemenskapen. Här och nu finns naturligtvis också utmaningen och äventyret, dessutom för de flesta av oss, under betydligt bekvämare förhållanden.

Att leva med ett öppet hjärta och att möta varandra i kärlek, av kärlek och för kärlekens skull, låta oss fyllas och användas av den kärlek som har förmåga att förflytta berg, vilka möjligheter!

Livet bubblar, porlar, strömmar och lite träningsvärk i kinderna av att gå runt och fånle av tacksamhet och lycka, det får man räkna med i det bekymmerslösa tillstånd som vi erbjuds avnjuta.

Inga kommentarer: