tisdag 2 december 2008

Församlingstillhörighet

(Tidigade publicerad: 2007-09-13)

Jag är fortfarande medlem i Missionskyrkan. Eftersom jag inte varit där på länge och församlingen sammanslutits med två andra församlingar trodde jag att det bildats en ny församling som man aktivt måste söka medlemskap i, så var det inte. Om jag inte längre vill tillhöra församlingen måste jag istället aktivt säga upp mitt medlemskap.

Enligt ett religionstest jag gjort på nätet är jag inte särskilt ”kristen”. Så här såg mitt resultat ut:


1. Neo-Pagan (100%)

2. New Age (93%)

3. Mahayana Buddhism (88%)

4. Unitarian Universalism (85%)

5. Liberal Quakers (82%)

6. New Thought (76%)

7. Scientology (74%)

8. Reform Judaism (66%)

9. Taoism (65%)

10. Theravada Buddhism (65%)

11. Hinduism (63%)

12. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (62%)

13. Mainline to Liberal Christian Protestants (61%)

14. Secular Humanism (53%)

15. Jainism (51%)

16. Sikhism (51%)

17. Bahá'í Faith (48%)

18. Orthodox Judaism (36%)

19. Orthodox Quaker (35%)

20. Islam (29%)

21. Nontheist (22%)

22. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (18%)

23. Mainline to Conservative Christian/Protestant (16%)

24. Jehovah's Witness (14%)

25. Seventh Day Adventist (14%)

26. Eastern Orthodox (9%)

27. Roman Catholic (9%)


Det skulle vara spännande att se resultatet på ovanstående religionstest gjort av Jesus. Jag är inte så säker på att han skulle bli särskilt kristen heller.

Resultatet till trots har jag beslutat mig för att vara kvar som medlem i Missionskyrkan.
Min uppväxt i församlingen har varit betydelsefull för mig och min tro. Att man inom den kristna kyrkan valt att betona saker som jag inte tycker känns viktiga, behöver inte betyda att min frihet att tolka saker och ting på mitt sätt begränsas.

De senaste 20 åren har jag oerhört sällan tagit fram min bibel. Nu har det i mig väckts en nyfikenhet i vad de texter som det predikas över i kyrkorna har att säga mig idag. Min idé är att med mitt ”hedningaperspektiv” göra min tolkning av söndagens text enligt kyrkoåret.

Det återstår att se om jag orkar hålla detta projekt vid liv under ett helt år….

Inga kommentarer: