onsdag 3 december 2008

"Att lyssna i tro"

Tidigare publicerad: 2007-10-05

Joh 7:14-18

I den här texten som är söndagens predikotext, tycker jag att Jesus uttrycker något viktigt. Han säger ”Min lära är inte min”. Jesus säger inte att han är Gud och att vi ska ära honom.

Jesus har inte studerat sig till sin kunskap. Var kommer kunskapen ifrån?

Guds namn är enligt bibeln:”Jag Är”. Gud är alltså själva ”Varandet”. När jag befinner mig i nuet kan jag uppleva det inom mig, när jag blir stilla och befrias från det ständiga tankebruset. När jag är närvarande i stunden och i det jag gör.

Jag ser kroppen och intellektet som en skickligt konstruerad dator som kan fungera av sig själv och sättas på autopilot. Om ingen använder datorn tjänar den inget syfte. Den kan sysselsätta sig med meningslösheter i det oändliga som inte leder någonstans.

”Varandet” inom oss är vårt verkliga Jag. Vårt innersta väsen. I den medvetenheten kan vi känna samhörigheten med helheten. Vårt Jag är inte vår kropp och vårt intellekt. Jaget Är bara och finns inom oss alla.

Jesus säger: ”Jag Är” Kärleken. ”Jag Är” Sanningen och Livet. Jesus är en människa som Vi men han låter sig användas som ett verktyg av ”Varandet” inom honom.

Kunskapen upplever jag finns i ”Varandet” och kommer till oss genom aha-upplevelser. Verkliga insikter är inget jag får till mig genom att använda min tankeförmåga. Insikterna kommer när jag slutar tänka och bara Är.

”Varandet” finns inom oss alla. När vi är mycket små barn lever vi alla närvarande i nuet. Närvarande - Nära varandet. Vi är. Tankeapparaten kan föra oss bort från ”Varandet” in i framtiden eller fast i det förflutna.

Tankeapparaten kan sysselsätta sig med destruktiva analyser av vårt förflutna eller framtiden och även av den nuvarande situationen. Det kan skapa ”virus” i vår tankeapparat som gör oss verkligt sjuka.

Att låta mitt verkliga Jag styra ”datorn” istället för tvärtom är vad jag vill försöka göra och ibland lyckas jag med det. Andra gånger ”hänger sig” skiten, men då kan man alltid prova att starta om. Att låta den vara avstängd en tid kan vara mycket välgörande!

Inga kommentarer: