måndag 1 december 2008

"Att växa i tro"

Joh 16:5-11 (Tidigare publicerad 2008-04-18)

I den här texten berättar Jesus för sina lärjungar att han måste lämna dem kroppsligen för att kunna hjälpa dem ytterligare. Jesus har gjort vad han har kunnat för att väcka tro hos människor i fysisk form.

Nu vill han försöka väcka tro genom sin andliga närvaro istället.

Jag har själv lekt med den tanken när jag haft diskussioner med människor som bara kan tro på sådant som är vetenskapligt bevisat. Om jag kommer att ges möjlighet att nå levande människor efter min död, hur ska jag bete mig för att inte skrämma skiten ur dem?

Ska jag komma och skriva budskap i imman på spegeln i badrummet? Nej det skulle vara väldigt kusligt, som i en skräckfilm. Med en person kom jag överens om att fisa i badkaret. Några små oförargliga bubblor, förhoppningsvis även luktfria när det är en ande som avger dem, kan väl inte vara så skrämmande?

Jesus kommer ibland till mig i tankarna och det är ju inte skrämmande alls, eftersom det lika gärna kan vara en dialog som jag skapar själv. Våra samtal är inte särskilt andliga utan väldigt humoristiska, de får mig ofta att skratta högt.

Det är ett sätt som skulle tilltala mig att agera på i andeform. Ifall man får förmågan att lyssna till människors tankar och komma in med lite roliga repliker som lättar upp sinnet hos människor. Att få göra dem glada, lyckliga och hoppfulla, att få hjälpa till att jaga bort oron, missmodet och det dödliga allvaret.

Lärjungarnas hjärtan fylldes med sorg, när de hörde Jesus säga att han skulle lämna dem.
Jesus lovade att ge dem en glädje som inte skulle kunna tas ifrån dem.

Den glädjen vill jag också vara med om att sprida!

Inga kommentarer: