måndag 1 december 2008

"Herre över allting"

Apg 1:1-11 (Tidigare publicerad 2008-05-01)

”Evangelieboken 2003 anger en kort ämnesrubrik för varje söndag, som ger öppenhet för olika infallsvinklar. Ibland kan annat tema än den givna rubriken ge bättre ingång i gudstjänstens grundbudskap utifrån den lokala eller aktuella situationen.” (Utdrag ur introduktionen till avsnittet ”Evangelieboken” i Psalmer och Sånger.)

Temat för Kristi Himmelsfärds dagen är ”Herre över allting”, jag skulle vilja ändra den ämnesrubriken till ”Tjänare i allting”, eftersom jag tycker att det bättre stämmer överens med grundbudskapet.

”Herre över allting” tycker jag antyder en slags maktposition som mer tillhör den världsliga hierarkin där mer egoistiska intressen råder. ”Tjänare i allting” tycker jag mer stämmer överens med Jesus undervisning om att vi ska tjäna varandra och att vi är lemmar i en och samma kropp, alla lika viktiga i dess speciella funktioner. Så länge vi sliter och drar åt olika håll, styrda av vårt ego, fungerar inte kroppen särskilt väl.

Jag tolkar att Jesus budskap till oss är att i tillit överlämna oss till att användas där vi behövs som bäst, att allt kommer att fungera alldeles utmärkt om vi slutar upp med att kämpa emot och bara är tillgängliga för livets flöde.

Visionen av Jesus som synlig form upphör i denna text. Han lyfts upp i höjden och försvinner i ett moln!
Vilket lyft! Hans ande återgår till varandet i allting.

Jag och barnen såg den gamla åttiotalsklassikern E.T. igår. I slutet av filmen cyklar barnen så fort de kan för att rädda den stackars utomjordingen undan vetenskapsmännen och föra honom tillbaka till det annalkande rymdskeppet. När barnens flykt börjar se helt omöjlig ut lyfter plötsligt cyklarna och de cyklar vidare i luften! Den scenen bjuder på en härlig känsla av magi och upprymdhet.

Jag gissar att lärjungarna också fylldes av den sortens glädje och tro på att allt är möjligt när Jesus lyftes upp i luften. Ibland drömmer jag att jag kan flyga, det är som att simma i luften. I drömmen kan jag fråga mig själv varför jag inte tänkt på att göra det tidigare när det är så enkelt. Ofta har vi människor en förmåga att krångla till saker som egentligen är självklara och enkla.

Inga kommentarer: