tisdag 2 december 2008

"Medmänniskan"

Luk 10:23-37 (Tidigare publicrat 2008-08-18)

I den här texten får Jesus frågan – Vem är min nästa? Och han svarar med att ge dem liknelsen om den överfallne mannen som både prästen och leviten passerade och såg ligga där halvdöd utan att ingripa. Samariern däremot skötte om hans sår, tog honom till ett värdshus och betalade där för hans fortsatta omvårdnad. Samariern var den överfallne mannens nästa. Samariern såg den överfallne mannen som en medmänniska, en med-lem i den kropp som vi tillsammans utgör. Genom att hjälpa till att hela den döende mannen, helar han även sig själv.

Det är genom att leva i kärlek till våra medmänniskor som vi får liv. Det är i mötet med varandra som vi lever fullt ut. I liknelsen gör Jesus tydligt att yrkesgrupptillhörighet, ras och religion saknar betydelse. Att vi är människor och delar samma varande på jorden är det som sammanlänkar oss. Vi delar samma livsande.

Den kärlek som Jesus predikade omfattar allt och alla. Den fördriver all rädsla och gör oss frimodiga. En självklar följd av att betrakta andra som en del av sig själv är att man helt befrias från avund och svartsjuka. Det blir istället självklart att glädjas åt andras lycka och njutning.

När jag var 20 år gick jag en teaterlinje på Edelviks Folkhögskola. Jag har tidigare skrivit om en undersökning gällande navlars beskaffenhet jag gjorde under det året. Bibellinjeeleverna på skolan gjorde en enkät gällande bibelsyn och sex som jag med glädje deltog i.

Jag presenterade mitt sätt att tolka hur den nya människan som enligt bibeln ej längre är jude eller grek, man eller kvinna utan ett i Kristus. Den nya människan som Jesus representerar möter alla med samma kärlek och respekt. Han var aldrig gift utan levde nära tillsammans med en grupp män och kvinnor som han älskade. Min övertygelse är att den kärleken även var av sexuell art eftersom människan är en sexuell varelse. Jag menade därav att den nya människan kan leva i kärlek tillsammans med många och att sex blir ett uttryck för den kärleken när en sådan ömsesidig lust uppstår.

Min bibelsyn togs inte på allvar av särskilt många, kanske berodde det på att jag skrattade mycket och var iklädd trasiga lappade jeans där jag på den största lappen hade skrivit : Hej jag heter Fia, jag vill ha en puss! En av tjejerna tyckte dock att mina teorier var mycket intressanta även om hon inte delade dem, så jag inbjöds vara med vid ett bibelstudium tillsammans med en inbjuden präst. Prästen skruvade på sig och verkade rätt besvärad, medan jag bara kunde le lugnt och trosvisst, för prästen kunde inte finna några bevis för motsatsen i det nya testamentet utan det är helt enkelt en tolkningsfråga.

Senare i livet har jag läst en del texter av Martinus som under sin livstid nedtecknat insikter som bekräftar att jag inte är ensam om mitt synsätt. Att få ge och ta emot villkorslös kärlek utan förväntningar och krav är ett sätt att vara i paradiset som är fullständigt befriande till kropp och själ.

Inga kommentarer: